jueves, junio 08, 2006

El .cat, ara va de debò

El 23 d’Abril amb l’obertura del domini .cat culmina un llarg procés ,no exempt de dificultats, per tal d’obtenir, per primer cop, un domini que agrupi una realitat cultural i lingüística a Internet.

Les dificultats han estat per un costat convèncer i demostrar davant d’ICANN ( l’organisme Internacional que coordina tot el sistema de noms de dominis ) que la identitat catalana té una amplia presència activa i organitzada a la xarxa en usuaris i en continguts i per una altra banda esvair tots els entrebancs, bàsicament, politics que veien en aquest domini un gest localista i autoexcloent dins d’un fenomen global com és la Internet.

En primer lloc voldria dir, perquè molt sovint s’oblida, quina és la raó de l’existència dels noms de dominis a Internet i només n’hi ha una, facilitar a l’usuari de la xarxa el poder trobar continguts o persones agrupades en un denominador comú que les identifiqui fàcilment. Aquest era l’objectiu d’en John Postel, el creador del Sistema de Noms de Dominis, la seva mort sobtada al 1998 va deixar en el seu calaix una llista amb més de 150 terminacions diferents. Per tant, el domini .Cat compleix perfectament aquest objectiu.

Voldria recordar, també, que el .cat és un nom de domini amb la següent particularitat, és un domini genèric, no adscrit a un territori i es permet demanar qualsevol nom mentre no estigui prèviament registrat, però d’ús restringit a tots aquells que empren el català en els seus comunicats en línia així com tots els que promouen aspectes de la cultura catalana a la xarxa. És el que s’anomena un domini genèric “esponsoritzat”, per tant el seu registre no és automàtic ( el cas del .com ) sinó que té un procés de validació manual.

Per tot plegat, des de l’inici del llançament del .cat ha estat immers dins d’una gran expectació tant pels seus detractors com pels seus defensors. El resultat, fins ara, ha estat un gran nombre de registres de noms sol.licitats especialment per part de les Administracions ( no només de Catalunya ) clubs esportius emblemàtics i empreses dels Media que ofereixen continguts en Català, tots ells amb molt d’interès per ser els primers en tenir el domini actiu.

El sector empresarial, aquells que utilitzen la xarxa per fer negoci també han tingut pressa en sol.licitar els seu noms amb la terminació . Cat. Hi ha una raó important, la por a que un tercer te’l prengui i resulta més fàcil demanar-lo ara que no iniciar cap procés d’arbitratge que sol ser més llarg i costós. L’altre motiu es tenir-lo per fer-lo servir.


Jo diria que la proporció dels dominis registrats és d’un 80% per Institucions i Administració i un 20% per la resta. És en aquest punt on jo vull incidir. El veritable èxit d’aquest domini estarà en la mesura que les empreses l’utilitzin no només en la xarxa ( tothom que el té, ha redirigit el seu .cat a la web que tenen en .com) sinó que l’incorporin com un element més dins de la seva imatge corporativa ( folletons,esdeveniments, targes de visita, etc..) i per descomptat quan veiem aquest domini emprat per empreses emblemàtiques de la nostra economia.

Si no és així, tindran raó els detractors del .cat, haurem aconseguit un domini folklòric, per trobar-nos i mirar-nos el mèlic, això si, després d’haver-ho escrit en un buscador ( .com, es clar).

No hay comentarios:

Tirando del carrito de la compra

Arrastro el carro cargado hasta arriba por los pasillos del supermercado, mientras,  las niñas juegan a perseguirse y se pelean para ver q...